Uppmärksamheten runt det lilla svenska solcellsbolaget Exeger, med bas på KTH, har minst sagt varit stor under det senaste året. Exeger grundades 2009 av entreprenören Giovanni Fili som även är bolagets vd.

Det var i våras japanska Softbank, efter flera år av kontakter, valde att investera i Exeger som utvecklat ett tunt solcellsmaterial som fångar upp såväl inomhus- som utomhusljus. Det är också det enda material som kan placeras på vilken produkt som helst för att ge ström med solen som energikälla. Investeringen från Softbank gjordes innan bolaget hade en enda order på plats.

Häromveckan stod det klart Softbank Group gått in med ytterligare 10 miljoner dollar, cirka 100 miljoner kronor i bolaget. I en så kallad gråhandel, som sköts av Pareto, innebär det att bolaget nu är värderat till hela 6 miljarder kronor.

Detta utan en enda krona i försäljning.

“Softbank Group är extremt glada över att få stödja den globala utrullningen av Exegers unika teknologi. Vi är övertygade om att Exegers material dramatiska kommer att förändra människor livsstil och beteende”, säger Shigeki Mika, Softbank Group, i ett pressmeddelande i samband med den andra investeringen.

I våras, strax efter Softbanks första investering, tecknade Exeger även sitt första kontrakt med ett av världens största konsumentvarumärken. Lansering av den första produkten med Exegers solceller är planerad till andra hälften nästa år, men hittills har bolaget inte kunnat avslöja vem kunden är.

Nu kan Veckans Affärer göra det istället.

På Exegers sajt finns nu en bild på ett par hörlurar med Exegers material i bågen av märket JBL. Varumärket JBL ägs av Harman som i sin tur ägs av den sydkoreanska mobiljätten Samsung.

På JBL:s sajt visas nu också de nya självladdande hörlurarna upp med möjligheter att teckna sitt intresse för att köpa dem i samband med lanseringen med 50 procent rabatt.

”Två timmars vistelse utomhus per dag ger 168 timmars speltid mellan laddningarna”, skriver JBL på sin sajt.