Ett ögonblick, Douglas Roos, VD på Ladbrokes…

För någon dag sedan fanns artikel nedan att läsa på Sponsor World.

…som för diskussioner med Djurgården Fotboll om att ingå ett sponsoravtal i mångmiljonklassen. Något som vid verklighet kan komma att äventyra omförhandlingen av det kollektiva avtalet mellan Svenska Spel och föreningen Svensk Elitfotboll som löper ut den 31 december 2003.

Är Ladbrokes intresserade av att skriva sponsoravtal med klubbar inom Allsvenskan?

– Ja, definitivt.

Vilka klubbar för ni diskussioner med för närvarande?

– Vi har diskuterat med Djurgården Fotboll och fått positiva signaler därifrån. Nu kommer vi också att inleda samtal med andra toppklubbar. Jag vill inte nämna vilka i dagsläget.

Hur skulle ni använda sponsorskapet av Allsvenska klubbar?

– Vi skulle arbeta mycket mer action-orienterat för att kunna erbjuda och sälja våra produkter till klubbarnas lojala supportrar.

– Det går till exempel att skapa speciella avdelningar på vår sajt i lagets färger. Av supportrarnas insatser kan sedan en procentandel vid exempelvis förlust gå till deras favoritklubb. Något som säkert känns bättre för spelarna än att deras pengar går direkt till staten. Det är en win – win situation. Dessa former av samarbeten är vi beredda att gå in i här och nu.

Har ni några planer på att stödja breddfotbollen?

– För att ha råd att stödja breddidrotten måste spelmonopolet tas bort. Vi måste kunna starta butiker här i Sverige. I England har vi aktiviteter alltifrån gräsrotsnivå till samarbeten med 19 av 20 klubbar i Premier Legue. Men vi för även diskussioner med en med en mindre svensk klubb om att ingå ett samarbete likt det vi har med GAIS.

Har ni fått någon reaktion från förbundet eller föreningen Svensk Elitfotboll?

– Inga alls, men vad vi har förstått har det utlöst febril aktivitet.

Publicerat den
Kategoriserat som Historik