Ladbrokes utmanar staten om spelintäkterna

Ladbrokes introducerar idag en skraplott som ger svenskarna 85 % mer i vinst jämfört med statens trisslott.

 

Svenska konsumenter har fram till nu betalat allt för mycket för spelmonopolets magra vinstchanser. Detta ändras genomgripande med Ladbrokes introduktion av skraplotten TRIPPEL. TRIPPEL har dubbelt så många vinstchanser som den statliga trisslotten och lämnar tillbaka 85 % högre vinster – men priset är ändå detsamma som Triss, det vill säga 25 kronor.

 

”Nu attackerar vi det svenska spelmonopolet där det gör som mest ont: på intäktssidan.” säger Douglas Roos, VD för Ladbrokes i Norden, som fortsätter ”Tidigare har vi endast utmanat det svenska spelmonopolet juridiskt men i och med att vi ger oss in i det rådande skraplottskriget utmanar vi även monopolet kommersiellt”.

 

Under 2003 var Triss den svenska statens absolut viktigaste spelintäkt. Dagens lansering av Ladbrokes TRIPPEL innebär startskottet för en verklig kommersiell utmaning av spelmonopolet. Ladbrokes konkurrensutsätter härmed en marknad som årligen omsätter över 3 miljarder kronor och som levererar mer än 1,5 miljarder kronor i spelvinster till staten. Staten säljer varje dag 350 000 trisslotter.

 

Med en vinstplan på 455 miljoner kronor per lottserie om 20 miljoner lotter och en återbetalningsnivå på 91 % till spelarna, kan TRIPPEL bli Sveriges mest framgångsrika lott genom tiderna. Avsaknad av konkurrens under en lång rad av år har fört den svenska spelkonsumenten bakom ljuset. Den statliga trisslotten med en så låg återbetalning som 49 % och en total vinstplan på 245 miljoner kronor per lottserie (om 20 miljoner lotter), har varit en exempellös framgång för staten men en tveksam produkt för spelkonsumenten.

 

2,5 miljoner kronor i vinst på den statliga trisslotten innebär 5 miljoner kronor på Ladbrokes TRIPPEL. Priset på Triss och TRIPPEL är detsamma, dvs 25 kronor. Dubbelt så många vinstchanser och totalt 85 % mer i vinster ger spelarna ytterligare tillfredsställelse när dom söker en attraktiv spelprodukt. Med denna lansering breddar Ladbrokes sitt erbjudande och ser därmed möjligheter att attrahera nya kundgrupper.

 

”Statens giriga spelpolitik skapar ett utmärkt konkurrenstillfälle för oss” säger Douglas Roos som ytterligare kommenterar ”detta är vårt sätt att tydligast visa vad konkurrens på spelmarknaden innebär för svenska konsumenter.”

 

SverigeLotten, som idag marknadsförs i stor omfattning, har en vinståterbetalning på 46,7 % vilket innebär att Ladbrokes TRIPPEL lämnar tillbaka 95 % mer i vinster än SverigeLotten.

 

Ladbrokes TRIPPEL finns för närvarande bara på Internet och kan från och med idag spelas på www.ladbrokes.com

 

För mer information:

 

Douglas Roos, Ladbrokes Norden, 08-407 64 40, 0707-35 21 25

 

Ladbrokes är världens största bookmaker och en del av Hilton Group PLC som är noterat på Londonbörsen. Ladbrokes omsatte ca 94 miljarder kronor 2003 och sysselsätter 12 000 personer. Bolaget driver 2 500 spelbutiker i Storbritannien, Irland och Belgien. Ladbrokes.com har idag över 1,1 miljoner medlemmar.

Publicerat den
Kategoriserat som Nyheter