Scandinavian Enviro Systems AB (SES) ska bygga en testanläggning för storskalig återvinning av däck.
Två investerare, HA Industri och KL Capital, ska tillsammans gå in med tio miljoner kronor i ett första steg, och därefter ytterligare 35 miljoner.
Testanläggningen, som ska byggas på Hisingen i Göteborg, ska stå klar i slutet av våren 2008.
– Vi har äntligen fått finansiärer för att testa fullskalig produktion, säger Ola Ekman, VD för Scandinavian Enviro Systems.
Om testerna går som planerat ska bolaget fatta beslut om en produktionsanläggning nästa höst.
– Vi har inte bestämt platsen för en fullskalig fabrik men vi talar med ett tiotal kommuner, säger Ola Ekman.
Produktionsanläggningen ska ha kapacitet att ta hand om 10.000 ton däck. I Sverige behöver mellan 70.000 och 80.000 ton utslitna däck tas omhand varje år.
För närvarande används de uttjänta däcken till att värma cementugnar på Gotland och i pulverform används de nedmalda däcken som underlag till fotbollsplaner, i bullervallar och till vägfyllnad utomlands.
Scandinavian Enviro systems har patent på sin teknik i 16 länder, bland annat i Europa, USA och Kina. Bolaget har testat tekniken vid anläggningar i Idaho i USA och Wales i Storbritannien.
– Vi behöver testa det i stor skala innan vi startar fullskalig produktion. Inom kemin är det inte alltid så lätt att gå från liten skala till stor, säger Ola Ekman.
Tekniken går ut på att däcken värms upp i en stor ugn så att man kan separera råvarorna och utvinna de ursprungliga materialen, gas, olja, stål och kol (kimrök). Den patentskyddade tekniken innebär att ”grytan” värms upp av gas inifrån. Det gör att energikostnaderna blir lägre än när den värms upp utifrån, och det återvunna materialet får högre kvalitet än med traditionella tekniker.
– Det handlar om pyrolysteknik, syrefritt bryter man ner organiska material. Det fungerar som de gamla kolmilorna ungefär, säger Ola Ekman
Gasen som återvinns från däcken kommer att värma anläggningen. Övriga ämnen ska säljas till stål-, kemi-, och däckindustrin.
Om bolaget lyckas med testerna och den fullskaliga produktionen är tanken att återvinningen i sig ska bli lönsam. Råvaran, däcken, är gratis och Ola Ekman bedömer att de inte ska vara svårt att hitta köpare till det återvunna materialet.
På sikt vill han att bolaget ska sälja däckåtervinningsanläggningar och att företaget ska bli delägare i dessa.
-Ingen bryr sig om miljöteknik om man inte får ekonomiska resultat, säger Ola Ekman.