Nedan är delar av vad som visades i TV-programmet som sändes 25 mars i SVT 1
KAMPEN OM SPELARNA
Det går bra för Svenska Spel. Förra året redovisade bolaget en rekordvinst och nu satsar man på nya kasinon, nya spel och mer marknadsföring. Den skyddade monopolställningen bolaget har beror, enligt dem själva, på ett värnande av folkhälsan. Men vad händer med folkhälsoargumentet när privata aktörer nu tar upp kampen om spelarna?
Förra året redovisade Svenska Spel en vinst på 4,2 miljarder kronor. Det är en rekordvinst för spelbolaget och gör Svenska Spel till ett av Sveriges mest lönsamma företag. En anledning till framgången är att svenskarna gillar att spela. Vi ligger på sjätte plats på listan över länder som spelar mycket. En annan anledning är, enligt ekonomidoktorn Magnus Bild, de låga oddsen som Svenska Spel ger spelarna.
– Det är svårt att hitta andra bolag med så hög avkastning. 50 procent av intäkterna går tillbaka till spelarna, den siffran är betydligt högre utomlands. När man inte har någon tuff konkurrens kan man ligga kvar på låga nivåer, vilket gynnar lönsamheten.
Men nu är Svenska Spels monopolställning för första gången hotad. Utländska webbaserade spelbolag har tagit sig in på marknaden utan statliga tillstånd. Deras popularitet beror på att de ger höga odds. Av hela omsättningen går 93 procent tillbaka till spelarna, jämfört med Svenska Spels dryga 50 procent.
Uppdrag gransknings reporter Jonas Olsson åkte till Malta och träffade svensken Pontus Lesse som är chef för spelbolaget Unibet. Han bor i London men har företaget på Malta på grund av den låga vinstskatten. En annan anledning till val av land är att privata spelbolag inte får finnas i Sverige.
Företagets affärsidé är enkel – vadslagning via Internet. Kunderna i Sverige satsar via datorn pengar på olika matcher i exempelvis allsvenskan eller elitserien, och vinsterna som betalas ut är hemliga. Vinsterna är skattepliktiga, men skattemyndigheten i Sverige har svårt med kontrollera vinsten, eftersom det förutsätter att vinnaren själv deklarerar den, något som inte tycks ske så ofta.
Så försvinner miljoner svenska kronor till skatteparadiset Malta. Förra året hade Unibet en omsättning på 1,4 miljarder och bara på den svenska marknaden omsattes cirka 600 miljoner kronor, varav cirka 550 miljoner gick tillbaka till spelarna.
– Vi har kunder i över 80 länder, var och ett med egen skattelagstiftning och regler. Vi kan omöjligen ge juridiska råd till kunderna hur de ska deklarera vinsten, därför uppmanar vi dem att själva ta reda på vad som gäller. Och vi finns ju på Malta, inte i Sverige, säger Pontus Lesse.
En annan aktör som tagit sig in i Sverige är det brittiska bolaget Ladbrokes, ett av världens största spelbolag. Deras senaste succé är poker på nätet, spelet omsätter femton miljoner kronor dagligen. På huvudkontoret i England sitter flera svenskar, men Ladbrokes har numera även ett kontor i Stockholm.
– Sverige är en marknad vi gärna vill komma in på eftersom svenskarna spelar så mycket. Med hjälp av internet kan vi agera här ändå och kringå de regleringar som finns, säger John O’Reilly, VD för Ladbrokes eGaming.
Tillsammans omsätter de tre största utländska spelbolagen ungefär 1 miljard svenska kronor om året, pengar som alltså slinker ur skattemyndighetens, folkrörelsernas och statens händer. I ett brev till Finansdepartementet skriver VD:n för Svenska Spel, Meg Tivéus, att den statliga modellen ”hotas i accelererande omfattning av den verksamhet som bedrivs av stora internationella aktörer via framför allt internet”.
– Det som hotas av de privata aktörerna är överskottet som går till folkrörelserna och staten, säger Meg Tiveus till Uppdrag granskning.
Staten fick förra året in drygt 3 miljarder kronor från Svenska Spel och spelen är en viktig inkomstkälla för folkrörelserna. Men den officiella förklaringen till alla statliga regleringar av spelmarknanden är att den är nödvändig ur ett folkhälsoperspektiv. Enligt Lotteriinspektionen, den myndighet som ska säkerställa att spelverksamheten i Sverige utövas lagligt, säkert och tillförlitligt, motverkas sociala skadeverkningar genom att man har åldergräns på 18 år för vissa spel och att man inte tillåter privata aktörer och alltför hård marknadsföring. Ett annat sätt är de låga oddsen gentemot spelarna.
– Låga odds minskar risken för beroende. Där har vi som den största aktören ett stort spelansvar, säger Meg Tivéus.
Men håller folkhälsoargumentet nu när Svenska Spels ställning är hotad och de utländska bolagen tvingar staten att lägga om spelpolitiken? I dagarna lade finansdepartementet en proposition om förändringar på spelmarknaden, där man bland annat föreslår olika åtgärder för att värna om den svenska spelmarknaden och stärka svenska spelanordnares konkurrenskraft. Ett förslag är att man höjer oddsen och därmed närmar sig nivåerna som de utländska bolagen håller..
– Det är ett dilemma för oss och en svår balansgång. Jag är osäker på var nivån kommer ligga i framtiden, men jag tror att vi hamnar på en högre nivå, säger statssekreterare Curt Malmborg (s).
Statliga spelbolag höjer oddsen, trots att det talar mot folkhälsan. Och hur är det då med de andra regleringarna? Hur efterlevs till exempel regeln om åldersgräns? Uppdrag granskning skickade ut 14-åriga Anna Nyberg med 3000 kronor att spela för på Oddset och V75.
Uppdrag gransknings egen undersökning visar att inte något ombud i de drygt 10 spelbutiker Anna besökte frågade om ålder eller krävde legitimation, trots att hon spelade med maxinsatsen 500 kronor. Inte ens i Svenska Spels egen butik i Sundbyberg kontrollerades Annas ålder.
– Jag är chockad över att det har kunnat inträffa och allra mest över att det har skett i vår egen butik, svarar Meg Tiveus när hon konfronteras med uppgifterna.
– Det här är en tydlig varningssignal för oss att se över våra instruktioner till ombuden.
Tillsammans med all sponsring är Svenska Spel landets fjärde största reklamköpare. Ändå säger Meg Tivéus att man är försiktig med reklam och aldrig marknadsför Kasinon eller spel som Jack Vegas. Men i samband med öppnandet av det nya kasinot i Stockholm hade Svenska Spel en stor helsidesannons i tidningen, något som hon försvarar med att det inte är marknadsföring.
– Du kan ju kalla det marknadsföring, men vi måste ju tala om att vi finns. Och vi marknadsför ju inte spelen, vi säger bara vilka som finns på kasinot.
– Reklamen är inte farlig när den kommer från Svenska Spel eller ATG. Om den däremot kommer från oss, då är den helt plötsligt farlig. Det är ju bara ett hyckleri, säger Douglas Roos på Ladbrokes.
Kort efter Uppdrag gransknings besök i Svenska Spels butik i Sundbyberg gick bolaget ut med ett pressmeddelande om att ålderskontrollerna ska förbättras. Ett brev skickades ut till samtliga ombud med skärpta instruktioner och just nu håller man på att ta fram ett åtgärdspaket för hur kontrollerna ska skötas i framtiden.
REPORTER: Jonas Olsson
FOTO: Ove Thews
REDIGERING: Mattias Forsgren